En hjemmesides konkrete indhold og form afhænger af dens formål og målgruppe. Dog er der nogle grundelementer, langt de fleste hjemmesider bør have.
CTA (Call to action)
Hvad ønsker du af dine besøgende? Skal de tilmelde sig dit nyhedsbrev, kontakte dig pr. mail eller noget helt tredje? Uanset hvad, er det vigtigt, at du løbende opfordrer og minder dine besøgende om dette. Typisk ved links eller knapper, der “træder frem” fra designet.
Skarpe og tillokkende tekster
Hvis dine besøgende hurtigt mister interessen og forlader din hjemmeside eller webshop, mister du et potentielt commitment. Det er derfor vigtigt, at du formår at formulere dig i korte, præcise og tillokkende vendinger, så brugerne bliver hængende.
Professionelt og responsivt design
En flot, brugervenlig og imødekommende hjemmeside eller webshop, der samtidig skalerer pænt på mobilen, signalerer professionalisme og skaber tryghed hos de besøgende. Det er en afgørende faktor for, at du opnår de resultater, du ønsker.
Hastighedsoptimering
Omkring 40 % af brugerne forlader en hjemmeside, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Hastighedsoptimering er derfor en essentiel del af både tilblivelse og vedligeholdelse af enhver hjemmeside eller webshop.
Søgemaskineoptimering
Det er utrolig vigtigt, at din hjemmeside eller webshop bliver optimeret, så den let dukker op, når brugeren søger på noget relaterbart på Google eller andre søgemaskiner.
Har du lyst til at læse mere om, hvad en hjemmeside bør indeholde, så har jeg skrevet et lille indlæg, hvor jeg uddyber ovenstående punkter og kommer med tilføjelser.