7 grunde til, hvorfor du bør have en hjemmeside – og tips til, hvad den skal indeholde

Jeg møder af og til den holdning, at en hjemmeside er en forældet størrelse, der hører fortiden til. “Vi har jo både en side på Facebook og Instagram” og “kunderne ved, hvor de kan finde os, og hvordan de kontakter os” er nogle af de modargumenter, jeg er stødt på. Selvom jeg godt kan forstå den umiddelbare tankegang bag den holdning, så kunne den dog ikke være mere forkert. En hjemmeside er simpelthen alfa omega for en seriøs virksomhed – måske nu mere end nogensinde. Her er 7 grunde til, at din virksomhed bør have en professionel og brugervenlig hjemmeside:

  1. Giver 100 % identitetsfrihedSelvfølgelig er det vigtigt at være synlig og aktiv på de sociale medier, men på nogle områder indskrænker de din mulighed for udfoldelse. Dels er der nogle politikker, der skal overholdes, men der er også nogle kasser, du skal passe i. Du kan ændre profilbillede, coverbillede, personliggøre din biografi osv., men du vil altid ende med at have et visuelt udtryk, der er meget lig alle andres. Med en hjemmeside er der langt friere tøjler, og du kan udforme præcis det univers, du ønsker. Du har total frihed til at implementere lyd, farver og former, og indholdet kan tilgås af alle. Hvor som helst, når som helst.
  2. Øger din troværdighedEn professionel og brugervenlig hjemmeside signalerer seriøsitet. Du vedkender dig herigennem din virksomhed og gør dine ydelser og kontaktoplysninger let tilgængelige. Det skaber tryghed hos kunden. Rigtig mange af os søger information online, inden vi træffer et valg om at købe et produkt eller booke en tid. Har du ikke har en professionel online præsentation af din virksomhed, vil du ofte skabe et førstehåndsindtryk, der i kundens øjne signalerer utroværdighed og useriøsitet, og i sidste ende risikerer du at miste kunder.
  3. Den vigtigste informationskildeMange af dine potentielle kunder finder frem til din virksomhed gennem en Google-søgning. Hvis du ikke har en informativ hjemmeside, kan du risikere, at de kun i meget ringe grad finder de oplysninger, de søger. Informationer udgivet på sociale medier er ofte underlagt privatlivspolitikker, der begrænser synliggørelsen af dem via søgemaskiner, men med en hjemmeside tager du i højere grad selv styringen over, hvad brugeren finder i en søgning.
  4. Skaber mere salg“Jeg har ikke en webshop, så jeg sælger ikke online”. Den antagelse er ikke helt korrekt. Selvom din virksomhed ikke sælger produkter online, så kan du optimere dit generelle salg gennem en hjemmeside. Et professionelt og brugervenligt website, hvor du via lækre billeder og velformulerede tekster præsenterer dine produkter eller ydelser, kan i den grad være med til at sætte gang i et salg. Husk på, at vi ofte researcher på virksomheder, inden vi handler med dem eller bestiller tid hos dem. Det gælder også, selvom din virksomhed ikke direkte leverer salg online.
  5. Skaber øget kundeserviceDu elsker helt sikkert at tale og skrive med dine kunder og levere god kundeservice, men medmindre du er en episk superhelt, så er det ikke muligt at tilbyde support døgnet rundt. Du skal jo trods alt spise, sove og gå tur med Fido. Med implementering af en FAQ-sektion, demonstrationsvideoer og andet relevant indhold, kan du via din hjemmeside yde support døgnet rundt, hvilket bringer mig til det næste punkt på listen.
  6. Din virksomhed er altid tilgængeligEn hjemmeside sover aldrig. Den er tilgængelig 24/7 – klar til at servicere dine kunder med information, mens du selv sover. Har du en webshop, kan du tilmed sælge produkter døgnet rundt og ikke kun fra kl. 9-17. Således er du ikke afhængig af fysisk tilstedeværelse for at kunne generere et salg.
  7. Booster dine sociale medier – og omvendtGoogles søgealgoritmer bliver gradvist klogere og mere avancerede. Er din virksomhed meget aktiv på de sociale medier, og får den mange interaktioner fra brugere, så vil det typisk booste en eventuel hjemmeside med samme firmanavn, adresse osv. ifm. en Google-søgning. Du vil altså blive aflønnet for din aktivitet på Facebook og Instagram i form af bedre rangering på Google, hvilket i sidste ende vil føre til mere trafik på din hjemmeside.

Hvad skal en hjemmeside så indeholde?

En hjemmesides konkrete indhold og form afhænger af dens formål og målgruppe. Dog er der nogle grundelementer, langt de fleste hjemmesider bør have. Nogle af dem er mere håndgribelige end andre. Jeg har herunder listet de vigtigste.

  1. CTA (Call to action)
    Hvad ønsker du af dine besøgende? Skal de tilmelde sig dit nyhedsbrev, kontakte dig pr. mail, afspille din video eller noget helt fjerde? Uanset hvad, er det vigtigt, at du løbende opfordrer og minder dine besøgende om dette. Typisk ved links eller knapper, der “træder frem” fra designet.
    Er du i tvivl om, hvad du konkret ønsker af dine besøgende, så vend tilbage til hjemmesidens formål og målgruppe. Er dit formål at sælge bæredygtigt legetøj, så kunne en køb-knap med en tilhørende samvittighedsvækkende tekst under det enkelte produkt være et godt CTA.
  2. Skarpe og tillokkende tekster
    Hvis dine besøgende hurtigt mister interessen og forlader din hjemmeside eller webshop, mister du et potentielt commitment. Det er derfor vigtigt, at du formår at formulere dig i korte, præcise og tillokkende vendinger, så brugerne bliver hængende. Undgå alt for teksttunge sektioner – i hvert fald i den umiddelbare præsentation. Ønsker du at gå i dybden med et emne, så gør dette i et blogindlæg eller en artikel, som du så kan henvise til.
  3. Passende og sigende billeder
    Skarpe og tillokkende tekster gør ikke jobbet alene. Din hjemmeside bør også indeholde billeder eller illustrationer, der understøtter tekstens hensigt. På den måde får du naturligvis en mere levende og udtryksfuld hjemmeside, men du hjælper også dine besøgende til hurtigere at afkode budskabet – og hvad måske endnu vigtigere er, så hjælper du også søgemaskinerne med at “forstå” hjemmesiden.
  4. Professionelt og responsivt design
    Du kender det sikkert fra dig selv. Du har fundet et produkt på en webshop til en god pris, men du ender med ikke at gennemføre handlen, fordi siden ser “sketchy” og amatøragtig ud. En flot, brugervenlig og imødekommende hjemmeside eller webshop, der samtidig skalerer pænt på mobilen, signalerer professionalisme og skaber tryghed hos de besøgende. Det er en afgørende faktor for, at du opnår de resultater, du ønsker.
    Til et professionelt design hører også en god struktur. Din hjemmeside skal være let at overskue og finde rundt på, hvis de besøgende ikke skal forlade den inden for få sekunder. Sørg for at have en overskuelig menu uden for mange hoved- og underpunkter. Sørg desuden for, at tekststykker er let læselige og at knapper og links fremstår tydelige.
  5. HastighedsoptimeringOmkring 40 % af brugerne forlader en hjemmeside, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Vi gider ganske enkelt ikke vente ret længe, før vi surfer videre. Hastighedsoptimering er derfor en essentiel del af både tilblivelse og vedligeholdelse af enhver hjemmeside eller webshop.
    Når du bestiller en hjemmeside eller webshop hos n4.dk, vil der både under udarbejdelse og efter lancering være fokus på at gøre siden så hurtig som mulig. Dette sker gennem flere forskellige tiltag. Eksempelvis vha. caching og komprimering af billedfiler, HTML og CSS.
  6. SøgemaskineoptimeringUanset hvilken type hjemmeside eller webshop, du driver, så tjener den et formål – ellers bør den slet ikke eksistere. Det formål vil du naturligvis gerne synliggøre for din målgruppe. Der findes et hav af medier, du kan markedsføre dig gennem, men et af de absolut vigtigste steder at synliggøre sig, er via Google – og gerne rangeret så højt i søgeresultaterne som muligt. Det er derfor utrolig vigtigt, at din hjemmeside eller webshop bliver optimeret, så den let dukker op, når der søges på noget relaterbart jf. dens formål.
    SEO kan være et yderst avanceret emne at gå i krig med, men udvikles din hjemmeside i WordPress, findes der flere effektive plugins, der på en forholdsvis simpel måde hjælper dig med at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne.
  7. Cookie- og privatlivspolitikJa, du er sikkert lige så træt af det som alle andre. Hver evig eneste gang, du kommer ind på et website, du ikke har besøgt før, så rammer den. Cookie-pop-up’en! Siden 25. maj 2018, hvor den nye persondataforordning trådte i kraft, er der kommet flere krav og forpligtelser i forbindelse med indhentning og behandling af personoplysninger online. Det betyder bl.a., at du er forpligtet til at indhente samtykke fra dine besøgende og gøre opmærksom på hvorfor, hvordan og hvor personoplysninger opbevares.
    Det kan naturligvis være, at din hjemmeside slet ikke gør brug af cookies eller indhenter personoplysninger, meeen lad os være ærlige; det gør den jo nok. Derfor er implementering af cookie- og privatlivspolitik (desværre) en væsentlig del for langt de fleste hjemmesideejere, hvis du ikke ønsker at få Datatilsynet på nakken.
  8. TestomonialsVi mennesker er flokdyr, og om vi vil det eller ej, har vi en tendens til at tilvælge de ting, der blåstemples af flokken. Så hvis du vil fremme et salg, øge dine besøgendes interesse eller generelt styrke din “likeability” er det vigtigt at dokumentere og præsentere andre kunders/klienters positive oplevelser med din virksomhed. Dette kan gøres på flere forskellige måder. Fx kan du implementere screenshots eller henvise til gode anmeldelser på Trustpilot eller Facebook, men du kan også kreere en unik testomonial-sektion på din hjemmeside, hvor du med tilhørende navn og foto fremlægger en håndfuld udtalelser fra særligt troværdige kunder eller klienter.

Alt i alt, så bør du have en professionel og brugervenlig hjemmeside, hvis du driver en seriøs virksomhed, idet en hjemmeside øger din troværdighed, skaber mere salg, giver bedre kundeservice og booster dine sociale medier. Den er din vigtigste informationskilde og sørger desuden for, at din virksomhed er tilgængelig døgnet rundt.

Din hjemmeside skal være hurtig, sikker og søgemaskineoptimeret. Den skal have et professionelt og responsivt design og indeholde skarpe tekster, sigende billeder, gode kundeudtalelser samt velvalgte CTA’er. Husk desuden at implementere cookie- og privatlivspolitik, så den overholder den nye persondataforordning.